Het cyclocross seizoen voor de aspiranten is kort, wat meteen wil zeggen dat de kampioenschappen er meestal vlug aankomen.
De eerste grote afspraak vond plaats te Hoegaarden, vorig jaar werd hier nog het Kampioenschap van Vlaams-Brabant georganiseerd, nu vondt hier het Kampioenschap Van Vlaanderen plaats. En ik moet zeggen ik was daar niet rouwig om, want dit parcours ligt Dante wel, zwaar, meestal slijk en voorzien van de nodige hellingen. Het enige wat ze vergeten waren, waren balkjes, dit had ik nu wel verwacht maar het was zo al zwaar genoeg.
Dinsdag 11 november stond dan ook als stip genoteerd in mijn agenda, want hier ging Dante proberen om zijn titel dewelke hij vorig jaar behaalde te verlengen. Winnen is één zaak, verlengen is nog iets anders.
Ik had er het volste vertrouwen in, maar het is een wedstrijd en die moet altijd gereden worden. Op dit parcours kan je zo uit de wedstrijd geslagen worden door mechanische pech. De meeste renners gingen nog een wedstrijd betwisten in het weekend ik vond dit teveel van het goede aangezien er op dinsdag werd gestreden voor de felbegeerde gele trui met de Vlaamse Leeuw. Dante bleef lekker thuis, rusten is net zo belangrijk. Op de dag van de wedstrijd was het stralend weer, de helft van het parcours was goed berijdbaar, achteraan was het wat slijker richting bos. Maar het was lang zo zwaar niet als vorige week. Bij de inschrijvingen was er nog wat gemor en geroezemoes, want Robin Orins was ook present maar stond blijkbaar niet op de deelnemerslijst, een vergetelheid wie zal het zeggen. Je vraagt je wel af waarom je dient in te schrijven en alle wedstrijduitslagen moet doorgeven aan de Wielerbond. Zij hebben immers een klassement, een mailtje ter bevestig van deelname van de renner is misschien te gemakkelijk.
Er waren wel een paar papa’s die duidelijk door dit voorval gestresseerd rondliepen. Eén ding was zeker op dit parcours zou de sterkste winnen en het zou niet lang duren eer alles uit elkaar werd gereden. Bert was de mekanieker en “manager” van dienst, ik moest mij van niets iets aan trekken. Geweldig ontspannend kon ik dan ook afzakken naar de start, Dante had blijkbaar ook geen last van zenuwen en ging zijn best doen en proberen om te winnen, meer kon hij niet doen. Het fietsje stond in orde, hopelijk waren de benen ook in orde. Hij mocht starten op de eerste startrij, eindelijk volgens klassement en was meteen goed weg. Het Kalas Cyclingteam was overigens goed vertegenwoordigd op de eerste startrij. Dante nam meteen een kopstart, en heeft die niet meer afgestaan. Hij reed tamelijk voorzichtig in de eerste rond, en werd zelfs tweemaal aangevallen. Op de tweede helling richting bos had hij al eens versneld, maar meer dan 5 meter lieten ze hem niet rijden.
Het tempo werd wel opgevoerd, en hij bleef trekken en sleuren totdat hij na 1,5 ronde een gat had, dit gaatje werd elke ronde groter en groter in de vierde van de vijf af te leggen ronde was de voorsprong geruststellend, 20 sec; Hij reed gecontroleerd verder, want hier kon je de afstand van tegenstanders op de weide boven perfect inschatten. Achter hem was het wel spannen, eerst waren ze met 6 waaronder ploegmaten Nijs en Laureyssen, echter zij moesten lossen en de overige podiumplaatsen werden beslist onder Arne Baers en Robin Orins. De meet was lichtjes bergop en geasfalteerd, dus het wa zaak om Robin te lossen voor de asfalt. Robin is overigens snel en won al meerder wedstrijden op de weg. Arne probeerde wel maar geraakte niet weg, Robin spurtte dan ook mooi naar de tweede plaats met kort achter hem Arne Baers.
De volgende grote koers is het BK, maar één trui hebben we al in ons bezit en die pakken ze ons niet meer af. Hopelijk doet hij het in december nog eens over en haalt hij net zoals vorig jaar de dubbel. Nog een maand en dan zullen we het weten of hij volgend jaar met de driekleur moet rondrijden of met een leeuw op zijn trui. hij heeft dit weer fantastisch gedaan, en maakte zijn favorietenrol waar. Het blijft ne krak, maar het waren allemaal krakken te Hoegaarden en het was overigens een sportieve wedstrijd.
Foto’s vindt je hier.